Απάντηση στο Υπουργείο Παιδείας

Μία διαφήμιση είναι ένα είδος επικοινωνίας μέσα από διάφορα Μέσα, από όπου επιχειρήσεις, οργανισμοί Δημοσίου και Ιδιωτικού δικαίου και άτομα προσπαθούν να μεταδώσουν ένα μήνυμα, με σκοπό να πληροφορήσουν και να πείσουν ένα συγκεκριμένο κοινό, για δεδομένα προϊόντα, υπηρεσίες ή ιδέες.

Αυτός είναι ένας γενικός ορισμός της διαφήμισης ο οποίος ας δούμε λίγο πως εφαρμόζεται στην περίπτωση των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σποτ του Υπουργείου Παιδείας. Το Υπουργείο ως Δημόσιος οργανισμός χρησιμοποιεί τα Μ.Μ.Ε. προκειμένου να μεταδώσει το εξής μήνυμα:

«Κάθε παιδί έχει ταλέντα, και έχει δικαίωμα να τα αξιοποιεί, για να είναι ευτυχισμένο στη ζωή του. Γιατί ευτυχία είναι να δουλεύεις πάνω σε αυτό που σου αρέσει, σε αυτό στο οποίο είσαι καλός. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει δρομολογήσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου μπορείς να βρεις το δικό σου μονοπάτι και να βγεις στην αγορά εργασίας με δεξιότητες που θα σε κάνουν να πετύχεις σε αυτό που πραγματικά σου ταιριάζει, σε αυτό που έχεις προοπτική».

Το μήνυμα αυτό έχει ως στόχο να πληροφορήσει μαθητές, αλλά και γονείς, για τις “ιδέες” του Υπουργείου σχετικά με την εκπαίδευση και συγκεκριμένα προσπαθεί να πείσει τους μαθητές να στραφούν προς την Τεχνική Εκπαίδευση. Πόσο αληθινές είναι όμως αυτές οι ιδέες; Στο βίντεο βλέπουμε την απάντηση μίας μαθήτριας στο μήνυμα.

Στο κείμενο του Υπουργείου, πραγματικά δεν ξέρω ποια φράση να υπογραμμίσω και να τονίσω περισσότερο ως προς τη σοβαρότητα και τη βαρύτητά της.

– Κάθε παιδί έχει ταλέντα και έχει δικαίωμα να τα αξιοποιεί για να είναιευτυχισμένο στη ζωή του.

Ένα παιδί που έχει ως ταλέντο το σχέδιο, με ποιον τρόπο έχει δικαίωμα να το αξιοποιήσει, όταν στερείται της δυνατότητας να ακολουθήσει τις σπουδές εκείνες που θα το κάνουν ευτυχισμένο στη ζωή του;

– Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει δρομολογήσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις.

Πώς δρομολογήθηκαν οι μεταρρυθμίσεις αυτές; Με βάση ποια στοιχεία αποφασίστηκε η κατάργηση Τομέων και Ειδικοτήτων; Γιατί αυτά τα στοιχεία δεν έγιναν γνωστά ποτέ; Μήπως επειδή δεν υπήρξαν ποτέ;

– Ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου μπορείς να βρεις το δικό σου μονοπάτι.

Το μονοπάτι αυτό μάλλον βρίσκεται μέσα σε λαβύρινθο και δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό το γιατί υπάρχουν μαθητές διαφορετικών ταχυτήτων. Μαθητές ορισμένων ειδικοτήτων έχουν δυνατότητα συνέχισης σε ανώτατες σπουδές, ενώ μαθητές άλλως ειδικοτήτων όχι. Επιπλέον, υπάρχουν περιπτώσεις, όπως αυτή της Γραφιστικής, η οποία έχει “εξαφανιστεί” από ολόκληρους νομούς. Οι μαθητές θα πρέπει ή να μετακομίσουν ή να στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση ή να επιλέξουν μία άλλη ειδικότητα και όχι αυτή που πραγματικά τους ταιριάζει.

Τελικά, τι είδους Τεχνική Εκπαίδευση είναι αυτή; Γιατί δεν δίνονται ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές; Το Υπουργείο προσπαθεί να πείσει ότι οι μαθητές επιλέγουν να σπουδάσουν αυτό που αγαπούν, αλλά στην πραγματικότητα, το Υπουργείο είναι αυτό που καθορίζει, εμμέσως πλην σαφώς, την επιλογή των μαθητών.

Επομένως, μελετώντας ξανά τον ορισμό της διαφήμισης καταλήγω στο συμπέρασμα ότι το Υπουργείο Παιδείας είναι αντίθετο προς το μήνυμα που προωθεί. Δεν πρόκειται για μία “κανονική” επικοινωνία, αλλά για μία επικοινωνία που επιδιώκει να διαμορφώσει απόψεις με έμμεσες μεθόδους και να επηρεάσει την κοινή γνώμη προς ορισμένη κατεύθυνση. Με λίγα λόγια, δεν πρόκειται για διαφήμιση, αλλά για προπαγάνδα.

05/04/2014

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *